Wtorek, 22 czerwca 2021

Południowe krańce Puszczy Kozienickiej- jazda druga

Poprzedni odcinek zacząłem w Dęblinie i zakończyłem w Garbatce Letnisku. Tym razem zacząłem w Garbatce Letnisku i przez Molendy, Żytkowice, Laski, Pionki, Suchą ,Jedlnię Letnisko, Groszowice zakończyłem w Lesiowie, najdalszym od Warszawy przystanku  z którego można już jechać pociągiem na ciągle modernizowanym odcinku linii nr 8 pomiędzy Warką a Radomiem. Ponoć od 28 czerwca ma być przejezdny jeden tor aż do Radomia. Nareszcie.
Wczoraj głównie zbierałem punkty do złotej Ziemi Radomskiej w stopniu złotym , odznaki Legionów Piłsudskiego ( tereny wsi Laski i Anielin były areną działań Legionów w 1914) oraz odznaki " Szlakiem zabytków sakralnych" również w stopniu złotym. Z ciekawych krajoznawczo rzeczy to mauzoleum legionistów w Żytkowicach.  Przetrwało ono cały okres socjalizmu więc spodziewałem się czegoś małego, a to co wyrosło mi nagle gdy wyjechałem ze ściany lasu zaskoczyło mnie swą wielkością, zdumiałem się i zadumałem. Warte odwiedzenia są również kościół św. Barbary w Pionkach i kościół św. Józefa w Jedlni Letnisku. W ogóle sama Jedlnia ma swój klimat, trochę otwocki, trochę mazurski, bardzo ciekawe miejsce. Co do samych ścieżek puszczańskich to się nie zagłębiałem około kilometrowy odcinek pod Molendami poszedłem głównie pieszo . Opona 28x700 jest za wąska na puszczańskie w dużej części piaszczyste drogi. Jeszcze tu powrócę by tym razem zanurzyć się w głąb puszczy ale muszę mieć rower na szerszych oponach.
Pierwszowojenny cmentarz w Molendach
Pierwszowojenny cmentarz w Molendach © teich
Krzyż na pomniku w mauzoleum Legionów Piłsudskiego - Żytkowice
Krzyż na pomniku w mauzoleum Legionów Piłsudskiego - Żytkowice © teich
Urząd miasta i gminy Pionki - wewnątrz bardzo nowocześnie i elegancko. Z ukłonami dla Pani z sekretariatu © teich
Kościół Suchej pod wezwaniemświętego Idziego
Kościół Suchej pod wezwaniemświętego Idziego © teich
Siedziba władz gminy Jedlnia Letnisko
Siedziba władz gminy Jedlnia Letnisko © teich
Bardzo ładny drewniany kościół pw. św. Józefa Oblubieńca w Jedlni Letnisku
Bardzo ładny drewniany kościół pw. św. Józefa Oblubieńca w Jedlni Letnisku © teich