Piątek, 13 października 2023 Kategoria znasz li ten kraj

Bardzo bardzo wokół Jeziora Chełmżyńskiego

Wyjazd spontaniczny przed pielgrzymką zaplanowaną od dawna. Przez to ,że spontanicznie, nie miałem czasu przygotować sobie listy tego co w terenie warte jest do zobaczenia. Skupiłem się zatem na kilku drogowskazach do miejsc krajoznawczych, ale takich które nie oddalały mnie od głównego szlaku. Jedno zdanie niech wybrzmi głośno.  Na 42 kilometry przejechanej wycieczki tylko 8 kilometrów jechałem po szosie, reszta to bardzo wygodne drogi rowerowe ( z asfaltu!) prowadzące od wsi do wsi i do kolejnej wsi. Pogoda nie była nadmiernie sprzyjająca, choć na tyle łaskawa ,że niewielki deszczyk zmoczył mnie na ostatnich 5 kilometrach.
XIX wieczny dwór w Warszewicach pełniący obecnie funkcję szkoły
XIX wieczny dwór w Warszewicach pełniący obecnie funkcję szkoły © teich
Tabliczki wyborcze już wiszą na furtkach i wejściu do szkoły.
Szkoła w Warszewicach nazwana została imieniem Zawiszy Czarnego stąd ten pomnik z mieczami. © teich
Wjazd do Chełmży tuz przy skrzyżowaniu z DK91 umiejscowiony jest kopiec
Wjazd do Chełmży tuz przy skrzyżowaniu z DK91 umiejscowiony jest kopiec "Ziemia Polaków" © teich
Po lewej stronie kopca słabo widoczne są trybuny, które mogą pełnić funkcję widowni przy imprezach w plenerze.
Oczywiście muszą być klimaty kolejowe ale tak z ukrycia- wszak wprowadzone zostały rygory karne niczym z PRL za fotografowanie infrastruktury krytycznej. © teich
Rynek w Chełmży, na razie jeszcze w eleganckim stylu początku XXI. wieku. Za niedługo pewnie będzie zazieleniany. © teich
Urząd Miasta Chełmży
Urząd Miasta Chełmży © teich
Ulica Szewska , klimatyczna, ale jazda po tej granitowej mokrej powierzchni była utrapieniem. © teich
Bazylika Świętej Trójcy w Chełmży , niestety otwarty tylko do kruchty
Bazylika Świętej Trójcy w Chełmży , niestety otwarty tylko do kruchty © teich
Tympanony nad wejściami do bazyliki
Tympanony nad wejściami do bazyliki © teich
Nawa główna bazyliki konkatedralnej w Chełmży
Nawa główna bazyliki konkatedralnej w Chełmży © teich
Bazylika położona jest na wysokim zachodnim  brzegu Jeziora Chełmżyńskiego, niestety nie utrwaliłem tego na zdjęciu , ale perspektywa sprzed kościoła przez bramę w murach była
bardzo urokliwa, pomimo niesprzyjającej pogody
Ponad głową ruch gęsi, czują nadchodzącą zimę.
Ponad głową ruch gęsi, czują nadchodzącą zimę. © teich
Odlatują do cieplejszych miejsc....
Odlatują do cieplejszych miejsc.... © teich
Plaża w Zalesiu- wschodni kraniec Jeziora Chełmżyńskiego
Plaża w Zalesiu- wschodni kraniec Jeziora Chełmżyńskiego © teich
Sławkowo - dwór z początku XIX w. wzniesiony dla Baschy von Kreisa
Sławkowo - dwór z początku XIX w. wzniesiony dla Baschy von Kreisa © teich
Kościół pw. św. Marii Magdaleny w Brąchnowie
Kościół pw. św. Marii Magdaleny w Brąchnowie © teich
Pętlę rozpocząłem w Łubiance i tamże zakończyłem. Niestety mimo, że miejscowość gminna to nie ma tam nawet na czym zawiesić oka. Cóż i takie wsie gminne bywają.
Tak jak napisałem we wstępie sama pętelka była spontaniczna, więc dopiero po fakcie skonstatowałem ,że kilka kilometrów od Łubianki był zamek pokrzyżacki w Zamku Bierzgłowski. Będzie na inny raz . I jeszcze mapka wojażu
Taki zarys przebytej drogi
Taki zarys przebytej drogi © teich