Środa, 20 czerwca 2018

Lipsko- Solec n/Wisłą- Chotcza- Ciepielów - Dąbrowa-Lipsko

Wracając z podróży służbowej zatrzymałem się na rynku w Lipsku z myślą wykonania niezbyt długiej pętli. Przy okazji chodziło również o odwiedzenie kilku miejscowości punktowanych do złotego stopnia krajoznawczej odznaki radomskiej. Sam powiat lipski to peryferia peryferii mazowieckiego. Czuć tu na każdym kroku spokój i ciszę , która jest mącona jedynie przez liczne ciężarówki poruszające się po krajówce nr 79. I gdyby nie ten element ruchu to można by było uznać ,że całość tego powiatu to dostojnie kołyszące się  na wietrze sady wiśniowe, lasy sosnowe i  pola obsiane owsem i jęczmieniem. Do tego liczne drogi gminne z całkiem niezłą nawierzchnią i minimalnym ruchem. Dość wspomnieć ,że na odcinku od Solca do Ciepielowa ( jakieś 25 km)  wyprzedziły mnie 4 samochody w tym jedna karetka na sygnale i jeden autobus. Całość krajoznawczej wycieczki dopełniło letnie słońce.
Ze swej strony polecam odwiedzenie Solca. Panorama na dolinę Wisły i lubelski brzeg długo będzie cieszyć moją pamięć. najlepszy punkt widokowy to teren za kościołem. Warto tu zajrzeć i pobyć nawet i z godzinę.
Na rozstaju dróg krzyż choleryczny góruje ponad krzyżem wioskowym
Na rozstaju dróg krzyż choleryczny góruje ponad krzyżem wioskowym © teich
Rynek w Solcu nad Wisła
Rynek w Solcu nad Wisła © teich
Krajobraz widziany z dziedzińca koscioła kierunek wschodni
Krajobraz widziany z dziedzińca koscioła kierunek wschodni © teich
Krajobraz widziany z dziedzińca koscioła kierunek północny , nawet przebłyskuje tafla wody wśród zieleni © teich
Komendaria - obecnie GOKi biblioteka i sala ślubów USC i  jakieś mini muzeum
Komendaria - obecnie GOKi biblioteka i sala ślubów USC i jakieś mini muzeum © teich
Pola  i lasy sosnowe
Pola i lasy sosnowe © teich
Most na Iłżanką, która w głębokim obwałowaniu toczy swe wody do bliskiej już Wisły © teich
Kościół w Chotczy Dolnej
Kościół w Chotczy Dolnej © teich
Bezpośredni dojazd do Wisły w Chotczy Dolnej obog opisywanego jako porzucony kościoła, a tym czasem  kościół w trakcie odrestaurowania
Bezpośredni dojazd do Wisły w Chotczy Dolnej obog opisywanego jako porzucony kościoła, a tym czasem kościół w trakcie odrestaurowania © teich
Zrujnowana synagoga w Ciepielowie
Zrujnowana synagoga w Ciepielowie © teich
Dąbrowa koło Ciepielowa- miejsce mordu na polskich żołnierzach . Po odrestaurowaniu w 2016. © teich
Kościół Świętej Trójcy w Lipsku
Kościół Świętej Trójcy w Lipsku © teich
I wnętrze tego kościoła.
I wnętrze tego kościoła. © teich

Yurek - warto. Wsiadasz w pociąg na Rakowcu wysiadasz lub przesiadasz się w Radomiu i masz kilkanaście kierunków jazdy. W zasadzie wszystkie krajówki prowadzą intensywny ruch w tym ciężarowy, ale drogi gminne są praktycznie puste. I wiele z nich jest odnowionych i gładkich.

Malarzu-dziękuję za miłe słowa. Do zdjęć nie przykładam się i robię je 8 letnim telefonem. Na moje potrzeby dokumentowania zwiedzanych obiektów do kronik PTTK wystarcza. A jak coś jeszcze z nich wypatrzycie to miło. Tutaj umieszczam jedynie małą część, pozostałe lądują w moich zasobach. Wszystkie trzy wymienione przez ciebie obiekty i mi zapadły w pamięć. Gdy wszedłem do komendarii poczułem zapach starego drewna - nie smród stęchlizny ale właśnie zapach wysezonowanego starego drewna modrzewiowego. Kościół w Chotczy Dolnej pojawia się dość z nienacka po wyjechaniu z lasu sosnowego, jego postrzelane mury robią wrażenie. Niestety zamknięty na cztery spusty , nie doświadczyłem jak wygląda wewnątrz. z kolei synagoga ciepielowska wymagała trochę trudu w odnalezieniu. Z pomocą przyszedł jakiś uczeń, który sobie przypomniał, ze za szkołą jest zrujnowany budynek. Zrujnowany budynek okazał się jakimś pogeesowskim dawnym sklepem, ale w dalszej perspektywie zobaczyłem właśnie uwiecznione na zdjęciu ruiny. Pozostało jedynie forsowanie ogrodzenia- na szczęście była dziura w siatce.
- 09:06 piątek, 22 czerwca 2018 | linkuj
Trzeba będzie się wybrać do Radomia pociągiem i pozwiedzać okolice, a przy okazji parę gmin dodać do kolekcji.
- 18:36 czwartek, 21 czerwca 2018 | linkuj
Kolejna atrakcyjna wycieczka, wspaniale udokumentowana fotografiami.
Mnie zainteresowały szczególnie: wspaniały budynek dawnej komendarii z 1787 r., niszczony w przeszłości ceglany kościół w Chotczy Dolnej i zrujnowana, niestety, synagoga w Ciepielowie.
malarz
- 14:58 czwartek, 21 czerwca 2018 | linkuj

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa enieo