Czwartek, 9 sierpnia 2018

Północne rubieże Mazowsza

Ta wycieczka to było rozpoznanie bojem terenów,o których eksploracji marzę od dawna. Generalnie chodzi mi o najdalsze północne krańce Mazowsza czyli tak niezwykłe gminy jak Łyse, Chorzele, Lelis czy Kadzidło. Nie byłem tym razem w żadnej z nich ale jak wspomniałem chciałem rozeznać jakie tam są drogi jak wygląda tam okolica. Okazją ku temu był wyjazd do Przasnysza, które to miasto powiatowe było jednocześnie początkiem i końcem wycieczki. Nie robiłem sobie żadnych wielkich planów zwiedzania. Chciałem odwiedzić gminę o oryginalnej nazwie Jednorożec oraz grodziska w Krajewie ( nie trafiłem, mimo błądzenia) i w Grudusku ( przywitały mnie zamknięte wrota). A najważniejszym miało być cieszenie się widokami okolic ,które zaliczam do Kurpi. Niewiele przetrwało już śladów dawnego budownictwa, może pojedyncze chałupy drewniane, częściej krzyże i kapliczki. Po miejscowościach gminnych widać, że czerpią one również ze źródła najróżniejszych funduszy europejskich. Reprezentacyjny placyk wykonany z kostki granitowej to wydaje się być już standard. Tradycyjnie już zostawiłem trochę kasy w miejscowych sklepach, głównie na napoje, których z racji ponad trzydziestostopniowego ciepła użyłem w większej niż zwykle ilości. Tak jak wspomniałem okolica raczej dla włóczęgów rowerowych lub amatorów I wojny światowej.

Było ciepło.
Było ciepło. © teich
Ciekawe jak wiele miejscowych osób jest w stanie rozszyfrować kierunek wiatru wyrażony w typowo żeglarsko  /lotniczej  nomenklaturze. Może lepiej byłoby na kalenicy zamontować koguta i dać odsyłacz- kierunek wiatru patrz  wskaźnik.
Kościół pw. św. Floriana w Jednorożcu
Kościół pw. św. Floriana w Jednorożcu © teich
Po tej rzeźbie na centralnym skrzyżowaniu wsi można od razu poznać jaka jest nazwa wsi  ( i gminy)
Po tej rzeźbie na centralnym skrzyżowaniu wsi można od razu poznać jaka jest nazwa wsi ( i gminy) © teich

Okolice Przasnysza będa ciekawe dla poszukiwaczy żołnierskich nekropolii. Przasnysz wszak to odpowiednik Verdun na froncie wschodnim. © teich
Przez las lokalną drogą o nadzwyczaj dobrej jakości.
Przez las lokalną drogą o nadzwyczaj dobrej jakości. © teich
Pod wzgórki też trzeba było się trochę popodciągać.
Pod wzgórki też trzeba było się trochę popodciągać. © teich
Po blisko 45 minutowym błakaniu się  drogami lokalnymi odnalazłem się w  Krzynowłodze Małej
Po blisko 45 minutowym błakaniu się drogami lokalnymi odnalazłem się w Krzynowłodze Małej © teich
Kościół w Krzynowłodze Małej widziany z placyku pod urzędem gminy
Kościół w Krzynowłodze Małej widziany z placyku pod urzędem gminy © teich
Grudusk- główny cel jazdy okrężnej - a w nim wczesnośredniowieczne grodzisko.
Grudusk- główny cel jazdy okrężnej - a w nim wczesnośredniowieczne grodzisko. © teich
Grudusk miejscowy kościół , przystanek aurtobusowy jest przy drodze na Przasnysz © teich
Brigadelock- świadectwo świetności wąskotorowqej kolejki Mława - Przasnysz
Brigadelock- świadectwo świetności wąskotorowqej kolejki Mława - Przasnysz © teich
Siedziba Gminy Czernice Borowe
Siedziba Gminy Czernice Borowe © teich
Ostatnie kilometry przed Przasnyszem- miejscowość Obrębiec i kolejny mijany cmentarz z pierwszowojennego frontu © teich