Środa, 12 sierpnia 2020

Uckie po raz kolejny - śladami świętej Faustyny

Ludzi ciągnie nad morze, w góry, nad jeziora mazurskie i puszcze wszelakie. A mnie ciągnie w Łódzkie.Przeciętne wyobrażenie o tym województwie jest sztampowe. tam nic nie ma.
A ja tutaj odnajduję wiele atrakcji: i wzgórza, i wododział Wisły i Odry, i zbiorniki zaporowe i głęboki dól i usypaną pokaźną górę, i ślady wojny pierwszej i drugiej, i ślady wielu znanych Polaków, i Żydów , i przemysł i rolnictwo. Chętnie wracam tu z rowerem. tym razem nadarzyła się okazja, o której marzyłem od dawna. Trafić do sanktuarium świętej Faustyny i poznać jej dom rodzinny.
W krótkich słowach  rundka Poddębice - Wartkowice - Głogowiec- Świnice Warckie- Uniejów- Poddębice.Mam lenia do pisanie i nie chce mi się przelewać wszystkiego na ekran ale jedno muszę wypowiedzieć- rewelacyjne asfalty. Jazda po nich to czysta przyjemność. Choć to rejon całkowicie rolniczy to jakość dróg krajowych, powiatowych i lokalnych znakomita. Włodarze powiatu pajęczańskiego niech przyjadą i zobaczą do jakiego stanu należy doprowadzić drogi w ramach tego samego województwa.
Rynek w Poddębicach stąd ruszam na rundkę.
Rynek w Poddębicach stąd ruszam na rundkę. © teich
Elegantna gładka ścieżka rowerowa z Poddębic do Starego Gostkowa. Nawet nie zachwaszczona. © teich
Siedziba gminy Wartkowice w pałacu w Starym Gostkowie
Siedziba gminy Wartkowice w pałacu w Starym Gostkowie © teich
Ładna witajka gminy Świnice Warckie
Ładna witajka gminy Świnice Warckie © teich
Dom rodzinny świętej Faustyny Kowalskiej. Ze względu na epidemię zamknięty
Dom rodzinny świętej Faustyny Kowalskiej. Ze względu na epidemię zamknięty © teich
Uwagę zwracają ściany budynku wykonane z ciosanego kamienia wapiennego. Jak się okazało takich domów w tej okolicy jest jeszcze wiele, co wskazuje na łatwą dostępność takiego budulca w dawnych latach.
Jeden z licznych domów z kamienia wapiennego
Jeden z licznych domów z kamienia wapiennego © teich
Ten kryty jeszcze eternitem, szczyty wyprawione tynkiem i szalowany strych deskami. Urokliwe.
I kolejny dom z kamienia wapiennego
I kolejny dom z kamienia wapiennego © teich
Cmentarz w Wartkiwcach , na którym złożone są doczesne szczątki rodziców świętej Faustyny. W dalekim tle zabudowania zakonne. © teich
Błąd w opisie zdjęcia- cmentarz jest w Świnicach Warckich.
Kościół w Świnicach Warckich - sanktuarium świętej Faustyny
Kościół w Świnicach Warckich - sanktuarium świętej Faustyny © teich
Kapliczka ze świętą Faustyną
Kapliczka ze świętą Faustyną © teich
Termy Uniejów i zamek z mostu na Warcie
Termy Uniejów i zamek z mostu na Warcie © teich
Zamek uniejowski
Zamek uniejowski © teich
Uniejów widok z podzamcza na drugi brzeg Warty
Uniejów widok z podzamcza na drugi brzeg Warty © teich
Że ciepło i słonecznie chciało się pić. Dwukrotnie odwiedzałem tamtejsze sklepiki, wychodząc z z zasady ,że lepiej dać zarobić miejscowym niż sieciom międzynarodowym.
W jednym ze sklepów taka oto pamiątka z lat dzieciństwa i młodości:
Waga warta uwiecznienia - podstawowy przyrząd sklepu socjalistycznego
Waga warta uwiecznienia - podstawowy przyrząd sklepu socjalistycznego © teich
Pomnik pomordowanych przez Wehramcht ( Niemców) mieszkańców gminy Niewiesz
Pomnik pomordowanych przez Wehramcht ( Niemców) mieszkańców gminy Niewiesz © teich
Wszystkich zdjęć nacykałem ponad 100 to tylko krótki wybór i to wcale nie tych najważniejszych