Poniedziałek, 9 sierpnia 2021

Łódzkie obiekty z Kanonu Polski

Niedzielne przejażdżka z Bolimowa przez Nieborów do Arkadii i z powrotem. Pałac po Radziwiłłach w Nieborowie, absolutny top jeśli chodzi o polskie zabytki, ogrody przypałacowe również bardzo ciekawe, jedyny zgrzyt ,że bilet łączony na Nieborów i Arkadię nie obejmuje zwiedzania samego pałacu. Jedyne do czego bym się przypiął to nie ma nigdzie informacji jak to się stało, że tak reprezentacyjny pałac jak i jego wyposażenie przetrwały dwie pożogi wojenne, które z wielką zaciętością toczyły się w najbliższych okolicach. Ja wiem bo się dopytałem jednej z pań, które nadzorują sale. Z wielką radością , a może z nudów, przedstawiła nam dzieje hohenzolernowskiej gałęzi rodziny Radziwiłów i jaki to miało wpływ ,że obiekt przetrwał Prusaków, Niemców, komuchów. Rozczarowująca jest Arkadia, po zobaczeniu Nieborowa spodziewałem się równie atrakcyjnego i zadbanego miejsca a znalazłem się i owszem w wyjątkowym miejscu, ale jednak z atmosferą wiejskiego parku a nie rezydencjalnego założenia parkowego. Mało ciekawych opisów, braki tłumaczeń spotykanych napisów łacińskich, co więcej zieleń jakby „zapuszczona”. Moje wyobrażenie tego parku było na wyrost. Dla potencjalnych krajoznawców polecam odwrotną kolejność, najpierw Arkadia , dopiero potem Nieborów. Niestety było już zbyt późno na zwiedzenie Bolimowa, ale powrócić tu trzeba, by rozeznać tereny Puszczy Bolimowskiej i miejscowych cmentarzy wojennych.
Nieborów, jedna z pałacowych komnat
Nieborów, jedna z pałacowych komnat © teich
Staw w nieborowskim parku, w kilku miejscach woda po opadach wyszła poza linię brzegu © teich
Akwedukt  odtworzony w latach 50tych po rozbiórce przez jednego z właścicieli Arkadii jeszcze w okresie przedwojennym
Akwedukt odtworzony w latach 50tych po rozbiórce przez jednego z właścicieli Arkadii jeszcze w okresie przedwojennym © teich