Środa, 26 czerwca 2019

Po powiecie pajęczańskim

Pomimo ,że cały dzień w radiu nieznośnie trąbili o tym ,że wyjątkowy upał wprowadzając stan paniki jakby ludzie mieli padać z gorąca na ulicy to jednak zdecydowałem się by spędzić dwie godziny pedałując w najbardziej ciepłej porze dnia przez kilka gmin powiatu powiatu pajęczańskiego. Przebiórka i rozpakowanie roweru z samochodu nastąpiło na placu parkingowym pod Intermarche, mała cola i mała woda (obydwie po 0,33 l) i ruszam najpierw w kierunku na wschód do gminy Strzelce Wielkie. Pomimo prób wywołania w masmediach paniki jaki to gorąc wcale nie jest jakoś porażająco źle. Wiaterek wiejący z zachodu i pęd powietrza robią swoje  i jazda jest całkiem przyjemna. Jedynie dziurawe asfalty oraz  naprawy tychże dokonywane metodą lejemy smołę i sypiemy kamyczki wpływały na zmniejszenie prędkości jazdy.
Oczywiście starałem się zachować rozsądek. Pod kask założyłem kaszkiet by słońce nie waliło w centralkę, no i starałem się obserwować zachowanie organizmu by nie przekroczyć granicy przegrzania. Się udało. Strzelce osiągnąłem dość sprawnie, jednak dalsza jazda na północ drogą 483 była trudniejsza. Pojawiły się niewielkie hopki, sporo łat  w drodze i duży ruch ciężarówek, które chyba wybierają tą drogę jako alternatywę dla permanentnie zapchanej drogi nr 1. Gminę Sulmierzycę tnę w poprzek nie zajeżdżając do głównej miejscowości ale byłem już tam wielokrotnie samochodem. Po minięciu Stróży zmieniam kierunek na zachodnie do gminy Rząśnia , gdzie wchodzę do miejscowego Lewiatana ( ale tam kobitki się klimatyzują! można się przeziębić tak wali zimnem na czachę!) by nabyć coś chłodzącego- wybieram tonic. Po kilkuminutowej przerwie ciąg dalszy do Kielczygłów, w których przy kościele robię zawrotkę i kierując się na Białą tnę na południe z powrotem do Pajęczna. Tnę to przesada- koła kręcą się raczej leniwie, a uczucie pragnienia po wypitym toniku znów zaczyna być przejmujące, więc w pierwszym przydrożnym sklepie nabywam kolejną porcję mckinleya z lodówki tym razem jednak litrową. A potem to już jazda bez historii do Pajęczna.
Krótkie rezimę : nie taki diabeł ( upał oczywiście!) straszny jak go malują w masmediach, na dwie godziny jazdy w sumie potrzebowałem może koło 1 litra napojów.Więc trąbienie by się nawadniać, nie wychodzić z domu , nie podejmować wysiłków itd. itp. są zapewne istotne dla ludzi schorowanych. Normalny przeciętnie zdrowy człowiek powinien funkcjonować w takiej temperaturze bez sensacyjnych przejść.
Siedziba gminy Strzelce Wielkie
Siedziba gminy Strzelce Wielkie © teich
Budynek gminy Rząśnia
Budynek gminy Rząśnia © teich
Budynek gminy Kielczygłów
Budynek gminy Kielczygłów © teich
Górę Kamieńsk znw każdy kto choć raz jechał geirkówką , tu na horyzoncie wznosi się kolejna góra z odkrywki w gminach Rząśnia i Kielczygłów © teich
Elektrownia Bełchatów działą pełną parą . Na jej potrzeby kopany jest węgiel z kolejnych odkrywek na terenach gmin Rząśnia i Kielczygłów. Zdumiałem się gdy zobaczyłem , że  nadkrywka z nowych złóż zamiast zostać zwałowana do zasypania dziury w Kleszczowie to jest ponownie formowana w sztuczne wzgórze.  Ciekawym jaki jest pomysł na wykorzystanie wyeksploatowanego wyrobiska w Kleszczowie. Zaleją wodą tworząc najgłębszy zbiornik w Polsce czy zrobią gigantyczne wysypisko opadów?