Czwartek, 29 sierpnia 2019

Rowerowy spacer po Czerwińsku

Kilka lat temu wypożyczyłem z biblioteki książkę Lechosława Herza "Klangor żurawi", która pochłonąłem w kilka dni. Od deski do deski, każde słowo , każde zdanie. To był opis licznych wędrówek autora, będącego znakomitym krajoznawcą, po poboczach Mazowsza. Klimat, spojrzenie na otoczenie, odnajdywanie radości , opis wielu znanych mi już wcześniej zdjęć. I książka ta, która zaraz po przeczytaniu nabyłem również dla siebie stała się wyznacznikiem licznych jeszcze miejsc do odwiedzin na Mazowszu.  Czerwińsk nad Wisłą to jedno z tych miejsc ,które od wielu lat chciałem odwiedzić, nigdy nie był po drodze. Bo on jest położony na uboczu i po drodze nigdy nie będzie. Chyba ,że flisu wiślanego.
Sama miejscowość jakby czas zatrzymał się 40 lat temu, spokój cisza, chałupy drewniane (bo raczej nie budynki). Niesamowity klimat. posiedziałbym tu ze trzy godziny a nie trzy kwadranse.
Romanska bazylika Zwiastowania NMP w Czerwińsku - symbol tej miejscowości
Romanska bazylika Zwiastowania NMP w Czerwińsku - symbol tej miejscowości © teich
Nawa główna bazyliki czerwińskiej
Nawa główna bazyliki czerwińskiej © teich
Ten portyk to symbol na miarę Syrenki warszawskiej czy smoka spod Wawelu. Każdy podręcznik o zabytkach zawiera jego zdjęcie lub rysunek. © teich
Spokój, cisza,  nieśpeszenie płynie życie w Czerwińsku
Spokój, cisza, nieśpeszenie płynie życie w Czerwińsku © teich Niewiele trzeba by sobie wyobrazić furmanki zamiast aut.